Preukaz spôsobilosti Obchodný pilot letúnov otvára držiteľovi dvere do sveta leteckej dopravy.
Držiteľ preukazu spôsobilosti Obchodný pilot letúnov môžte využívať svoje oprávnenia definované Nariadením 1178/2011 (Časť FCL), podčasť „D“ ustanovením FCL.305. Obchodný pilot je oprávnený na vykonávanie komerčných letov v rámci prevádzky aerolínií (držiteľ osvedčenia „AOC“).
Držiteľ CPL(A) môže pôsobiť v komerčnej leteckej prevádzke (leteckej spoločnosti) ako pilot:
- uplatňovať všetky oprávnenia držiteľa LAPL(A) a PPL(A)
- vykonávať funkciu veliaceho pilota (PIC) alebo druhého pilota na ľubovoľných lietadlách v inej prevádzke, ako je obchodná letecká doprava
- vykonávať funkciu veliaceho pilota (PIC) v obchodnej leteckej doprave na ľubovoľných jednopilotných lietadlách s obmedzeniami uvedenými v článku FCL.060
- vykonávať funkciu druhého pilota v obchodnej leteckej doprave s obmedzeniami uvedenými v článku FCL.060.
Zjednodušene to znamená, že držiteľ CPL(A) môže vykonávať funkciu:
- Veliteľ lietadla (kapitán) jednopilotných lietadiel (napríklad Cessna C525, Beechcraft B200, alebo Rayethon RA-390), alebo
- druhý pilot (first officer) viacpilotného lietadla (napríklad Boeing B737, Airbus A320, ATR42/72 a podobne)
- letecký inštruktor (IRI(A), FI(A), CRI(A), TRI(SPA))
Konkrétny rozsah oprávnení – t.j. to, na akom type, alebo triede môže držiteľ preukazu spôsobilosti obchodný pilot letúnov lietať je podmienené zapísanými typovými kvalifikačnými kategóriami a triednymi kvalifikačnými kategóriami v preukaze CPL(A).
Priebeh výcviku
TEÓRIA
Pre žiadateľov, ktorí nemajú absolvovaný kurz teoretických vedomostí z teórie CPL(A), alebo kurz teoretických vedomostí z teórie ATPL(A) je súčasťou výcviku teoretická výučba v rozsahu CPL(A).
PRAKTICKÝ VÝCVIK
Praktická časť leteckého výcviku pre získanie preukazu Obchodný pilot letúnov – CPL(A) modulovým spôsobom predstavuje súhrnne minimálne 30 letových hodín, ktoré sú tematicky zamerané na tri oblasti.
Po absolvovaní predpísanej dĺžky výcviku uchádzač absolvuje praktické preskúšanie – tzv. „skill test“ s inšpektorom Dopravného úradu, alebo s niektorým z poverených letových examinátorov Dopravného úradu.
FÁZA I – Technika pilotáže
- Upevnenie návykov základnej techniky pilotáže (vzlet, stúpanie, klesanie, zatáčanie, horizontálny let pristátie)
- Upevnenie návykov v prípade mimoriadnych situácií (vysadenie činnosti motora, požiar motora, porucha prístrojov a systémov, atď)
- Navigačné lety prevažne do zahraničia a na riadené letiská
FÁZA II – Let podľa prístrojov
- Lietanie podľa prístrojov (základný let podľa prístrojov)
FÁZA III – Nočné lety
- Vykonávanie letov v noci podľa pravidiel VFR
- Navigačný prelet podľa pravidiel VFR Noc
Zápočty leteckého výcviku CPL(A)
Súhrnným zápočtom letovej praxe je možné výcvik CPL(A) zredukovať na 15 letových hodín.
Pre držiteľov kvalifikačných kategórií sú možné úľavy z praktického výcviku nasledovne:
- Držiteľ prístrojovej kvalifikačnej kategórie pre viacmotorové jednopilotné letúne – MEP(land)/IR, resp. IR(A) / ME(SPA), alebo prístrojovej kvalifikačnej kategórie SEP(land)/IR, resp. IR(A)/SE(SPA): možnosť zápočtu až 10 hodín (10h simulovaného prístrojového lietania) (FÁZY 2 a 3)
- Držiteľ kvalifikačnej kategórie pre lety VFR Noc: možnosť započítať 5 hodín (FÁZA 3)
- Zápočet teoretickej výučby v prípade, ak je absolvovaná teoretická príprava, resp. preskúšanie z teoretických vedomostí ATPL(A)
Požiadavky pre zahájenie modulového výcviku CPL(A)
Všeobecné požiadavky:
- Minimálny odporúčaný vek pre zaradenie do výcviku nie je stanovený
- Minimálny vek pre získanie CPL(A) je 18 rokov
- Osvedčenie rádiofónistu
- Preukaz spôsobilosti PPL(A)
Letové skúsenosti pre vydanie CPL(A):
- Nálet minimálne 100 letových hodín ako veliteľ lietadla (PIC)
- Nálet minimálne 200 letových hodín celkového času na letúnoch
- Nálet min. 6 letových hodín na viacmotorových letúnoch
- Nálet najmenej 5 letových hodín na komplexnom lietadle (lietadlo so zaťahovacím podvozkom, nastaviteľnou vrtuľou s minimálnym počtom miest na sedenie pre 4 osoby)